”Der var en fælles forståelse for, at det ville forebygge ensomhed og frygt, hvis man snakkede sammen. Det var også vigtigt, at man ikke var en, der blev ringet til, men at man ringede sammen. Det blev altså en gensidig samtale. Det var en god og værdig måde,” siger Brian Lentz, der sammen med resten af personalet forsøgte at få kontakt med dem, der ikke var en del af telefonkæderne.
Fastholdelse af fællesmøder
SydhavnsCompagniet holdt også fast i de ugentlige fællesmøder, hvor de max var ti til stede fysisk, men streamede til andre interesserede. Senere da der blev åbnet op for at forsamles indendørs, udvidede de med en mikrofon og fjernsendte til yderligere ti, som sad inden i Medborgercentret.
”Vi skulle alle sammen lige vænne os til retningslinjerne. Det er ikke os professionelle, der har alle løsningerne – det var fx brugerne, der gjorde opmærksom på, at vi skulle spritte mikrofonen af.”
På møderne kom der bl.a. forslag om flere aktiviteter i naturen, hvor man kunne være sammen på afstand. Det førte blandt andet til, at der blev arrangeret udendørs yoga, og der nu er ved at blive købt et par paddle boards.
”Når vi kommer ud i naturen, så sker der noget andet. Det er skønt med bål. Der er dufte. Vi har besluttet os for at lave en ugentlig udedag fremover – det er noget af det gode, der er kommet ud af corona.”
Frivillige film for at styrke ejerskab
Mange af brugerne i SydhavnsCompagniet er også frivillige – en slags brugerfrivillige. En af de ting, der overraskede Brian Lentz var, at mange af dem ikke blot savnede aktivitets- og samværstilbud. De savnede i høj grad også at være frivillige og kunne bidrage. Derfor åbnede de op for muligheden for at kunne bidrage aktivt. Der blev blandt andet optaget små filmsekvenser med udtalelser fra de frivillige. De små film blev lagt på nettet.
”På den måde anerkendte vi de frivilliges indsats. Det styrkede også ejerskabet blandt de frivillige og gav inspiration til andre borgere,” siger Brian Lentz.
Læs mere: sydhavnen-medborgercenter