.

Hjælp aftales over telefonen

Organisation
Ildsjæl
Frivillig på 5 minutter

I Røde Kors’ hjælpenetværk modtager frivillige telefonopkald fra borgere, der har udfordringer i hverdagens opgaver på grund af coronavirus. De frivillige formidler kontakt til frivillige hjælpere.

Husly  Sted: Hele landet

Få dage efter Danmark lukkede ned, oprettede Røde Kors et hjælpenetværk. Her kunne borgere, der havde brug for hjælp ringe ind til frivillige, der formidlede kontakt til en hjælper.

En af dem, der ringede ind, var 73-årige Merete. Hun har et svækket immunforsvar, og derfor har hun været nødt til at isolere sig under corona. Merete fik hjælp til indkøb.

”Mit netværk kan klare de sociale behov, men ikke de praktiske.”

Det er ikke fordi, at 73-årige Merete ikke har et netværk selv. Men hendes familie bor langt væk, og alle hendes gode venner er også kommet op i årene, så de er selv i risikogruppen.

”Mit netværk kan klare de sociale behov, men ikke de praktiske. Og så er det jo ren forkælelse med sådan en drive-in service,” siger Merete.

Den konkrete udførsel af hjælpen aftales mellem den hjælpetrængende borger og hjælperen. Hjælperne skal være over 18 år og overholde afstandskrav på minimum to meter samt tage hygiejnemæssige forholdsregler.

Over 16.000 danskere meldte sig til at hjælpe, og over 1700 efterspurgte hjælp. De har alle sammen fået hjælp.

Læs mere: Rodekors.dk