Hos Djøf er førstehjælp lige så vigtigt i fritiden som på arbejdspladsen

Den dag Knud selv fik behov for bruge livreddende førstehjælp i sin fritid, blev det klart for ham, at det var en uundværlig kunnen hos alle de ansatte i Teknisk Service hos Djøf.Djøf - Førstehjælp

Knud Schack Petersen, der til dagligt arbejder som chef for Teknisk Service i Djøf, var en helt almindelig hverdagsaften til fodboldkamp - præcis som han har været mange gange før. Midt under kampen falder en af hans medspillere pludselig om ude på banen. Uden at tøve reagerede Knud ved at gå i gang med at give den livredende førstehjælp, han heldigvis havde modtaget undervisning i.

”Derfor er det vigtigt, at de ansatte lærer førstehjælp, så de har mulighed for at redde liv- både på og udenfor kontoret. Det er med til, at vi alle kan være mere trygge, når vi færdes ude omkring i landet.”, forklarer Knud.

Det er vigtigt, at både de ansatte og kunder, der måtte komme igennem en stor virksomhed som Djøf til daglig, kan færdes der i tryghed. En tryghed som bl.a. førstehjælp kan være med til at forstærke. Arbejdspladsen bliver et trygt miljø, når man ved, at man altid kan finde en ansat der kan førstehjælp, hvis det nu skulle ske, at man en dag selv fik behov for det.

”En af mine ansatte har efterfølgende kurset fortalt, at hun ikke længere er bange for at træde til, hvis der skulle opstå et behov- og det gør der jo, ” forsikrer Knud.

På en stor arbejdsplads, som DJØF oplever de jævnligt uheld, der kan være alt fra fald på trappen til pludselig opstået sygdom. I disse situationer er det vigtigt, at der hurtigt er nogen, der kan vurdere situationen, påbegynde den rette behandling og tilkalde hjælp hvis det vurderes nødvendigt. Alle disse ting er noget man som deltager på et førstehjælpskursus lærer både at udføre korrekt, men også får afprøvet på både specialdesignede dukker og sine meddeltagere, så man føler sig mest mulig tryk ved at kaste sig ud i en hjælpesituation den dag, man skulle stå i den i virkeligheden.

Røde Kors er en humanitær organisation, og Knud giver udtryk for, at det spillede en vigtigt rolle for ham, da DJØF skulle vælge en førstehjælpsudbyder.

”Pengene går til noget fornuftigt, når man køber et kursus hos Røde Kors. På denne måde kan vi hjælpe udsatte mennesker og får samtidig noget ud af det selv.”, fortæller han.