Den digitale nødhjælper

Egentlig ville Jakob gerne læse landbrugsvidenskab, og da han flyttede til København, var det for at læse på det, der dengang hed Landbohøjskolen. Men der gik ikke mange år, før han blev mere interesseret i, hvordan man skaber udvikling i de områder, hvor landbruget er presset eller måske slet ikke fungerer. Områder, der er ramt af katastrofer som fx tørke.

Jakob har oplevet lidt af hvert i de katastrofeområder, hvor han har arbejdet gennem årene. For ham er lokalflyvninger i småbitte fly og med bratte landinger på en knoldet mark ’business as usual’. Det samme gælder slanger og kryb, vilde dyr, desperate mennesker, maveonder og meget mere af samme skuffe.

Efter et besøg i Nepal i 2005 var han ikke i tvivl om, at nødhjælp og udviklingsarbejde var det, han skulle beskæftige sig med. I dag er han blandt frontløberne, der arbejder med digital uddeling af penge – den nyeste og ofte mest effektive måde at give nødhjælp på.

Thumbnail

”Jeg er ikke teknologi-fetichist, men jeg er meget optaget af måden en nok så velplanlagt projektindsats rammer virkeligheden på. Jeg er den, der finder ud af, hvor justeringer er nødvendige, og hvordan vi kan optimere måden, vi arbejder på.”

Derfor er det måske heller ikke overraskende, at noget af det han husker som det mest skræmmende i felten, skete i Nepal i 2015:

”Det vildeste jeg har oplevet på mission? Det var at tabe min mobil ned i en jordskælvssprække i Nepal. Der indså jeg lynhurtigt, hvor afhængig jeg er af den til alt det, vi render og bruger smartphones til nu, og som får alt til at glide på en mission. Det er den, jeg bruger til at tage noter, holde kolleger opdateret med information eller sende billeder af en unavngiven, men i høj grad uundværlig ’dims’, som nogen skal finde på et lager. Jeg bruger den til dokumentation, til lyd og video – til at spille musik som adspredelse og til at dele oplevelser med nysgerrige frivillige. Den er min GPS, og her i Kenya er Whatsapp en helt integreret del af vores arbejde. Alle vores frivillige i Røde Kors deler viden i Whatsapp-grupper fx  om den rette brug af vores dataindsamlingsenheder. Og bønderne og hyrderne – der hvor netværket nu rækker – fremviser tit og ofte en smartphone, hvor de har veterinære apps som iCow og MyDawa (medicin) til rådighed.”

Jakob rejser mellem katastrofeområder i det østlige og sydlige Afrika, hvor der uddeles nødhjælp i form af pengeoverførsler på mobil-løsninger. Det er her, tørke veksler med oversvømmelser og skaber sult og underernæring i landdistrikterne med børnene som de første ofre for manglen på fødevarer.

Han spøger med, at han har en arbejdsdeling med sine søskende derhjemme. Den går ud på, at de får det familiemæssige til at hænge sammen, bliver kloge og får søde og glade børn, mens han med mellemrum rejser ud i verden og hjælper. Med i aftalen er, at han som den ’rejsende onkel’ selvfølgelig som det første besøger de nu seks nevøer og niecer, når han er i Danmark og medbringer historier fra den store verden.

1:17 minutes Jakob Bak Pedersen portræt

BLÅ BOG: JAKOB BAK PEDERSEN

  • Født 1977 i Århus
  • Vokset op i det nordjyske mellem Limfjorden og Vesterhavet med fire søskende
  • Har været udsendt for Røde Kors til Nepal og Afrika
  • Arbejder med udvikling af robuste partnerskaber og lokalt beredskab til at sætte  effektivt og hurtigt ind i katastrofesituationer
  • Mere en 10 års erfaring fra Østafrika og Sydøstasien
  • Uddannet sociolog og specialist i risikoanalyse og distribution af nødhjælp under vanskelige forhold