Udfyld denne formular. Du skal være minimum 18 år.
”Det var utroligt nemt at få hjælp. Der gik under 24 timer fra jeg kontaktede Parat til jeg fik hjælp.”
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 3529 9660 mandag-fredag fra 10-15 eller skrive til parat@rodekors.dk. Måske kan du også finde svar på dine spørgsmål herunder.
Du kan få hjælp hos Parat, hvis du har brug for hjælp her og nu.
Frivillige parathjælpere kan hjælpe dig med at købe ind, hente medicin, følge dig til lægen og vaccinationer, oversætte breve, samle et møbel, en god snak og alt muligt andet.
Hjælpen er som udgangspunkt enkeltstånde eller tidsbegrænset, men du er altid velkommen til at kontakte os, så forsøger vi at finde en løsning.
Vi hjælper IKKE med børnepasning, rengøring eller tøjvask.
Må jeg gerne kontakte jer på vegne af andre?
Du må gerne kontakte os på vegne af en anden (fx et familiemedlem), hvis personen er indforstået med det og har givet dig lov til at handle på sine vegne, herunder samtykke til at vi behandler oplysninger om personen (personen giver dig en såkaldt mundtlig fuldmagt).
Hvor længe kan jeg få hjælp?
Hjælpen er som udgangspunkt tidsbegrænset, og det betegner vi som op til 3-4 uger. I særlige tilfælde kan vi finde en løsning, som dækker behovet i en forlænget periode.
Du er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte Parat gentagene gange, hvis du har brug for enkeltstående hjælp, som fx at blive fulgt til læge mv.
Må jeg spørge Parathjælperen om hjælp til andre ting?
Du er altid velkommen til at spørge parathjælperen, du bliver matchet med, om han/hun har tid og lyst til at hjælpe med andre ting.
Du skal dog respektere, at parathjælperen er frivillig, og har sagt ja til at hjælpe med en konkret opgave, og derfor er i sin fulde ret til at takke nej. I så fald kan du kontakte os igen, så vi kan se, om vi kan finde en anden til opgaven.
Må jeg holde kontakten til Parathjælperen?
Røde Kors blander sig ikke i personlige forhold mellem dig og parathjælperen, da vi som udgangspunkt kun formidler kontakten. Hvis du ønsker at holde kontakten med hjælper, skal dette aftales mellem dig og parathjælperen.
Vi gør dog opmærksom på, at parathjælpere kun giver samtykke til at udføre tidsbegrænsede opgaver, og derfor ikke nødvendigvis er interesserede i at fortsætte relationen.
Må jeg gerne betale hjælperen eller give en gave?
Parathjælperne hjælper på frivillig basis, og skal derfor ikke have løn, gaver eller lignende gaver. Men det kan selvfølgelig komme på tale at refundere parathjælperen for udgifter han/hun har haft i forbindelse med opgavens udførsel, eksempelvis ifm. transport eller lignende.
Hvis du modtager hjælp med indkøb, skal du dog refundere beløbet til Parathjælperen ved udlevering af varerne.
Hvad gør jeg, hvis I ikke har ramt plet med matchet?
Du kan til hver en tid afbryde samarbejdet med parathjælperen. Enten ved at tage snakken direkte med vedkommende eller ved at kontakte os på telefon eller mail. Hvis du kontakter os, sørger vi selvfølgelig for at orientere parathjælperen.
Kan jeg klage over Parathjælperen?
Vi ønsker, at Parat skal være et trygt sted at få hjælp, og derfor vil vi gerne informeres, hvis du har oplevet en uhensigtsmæssig situation, eller ikke har været tilfreds med din hjælper.
Du kan altid kontakte os på mail eller ringe til os i vores telefontid.
Hvis I ikke kan hjælpe mig, hvem kan så?
Vi prøver altid at finde den bedste løsning for de mennesker, der kontakter os for at få hjælp. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os i vores telefontid, så vi kan hjælpe dig på rette vej.
Hvis vi mod forventning ikke kan hjælpe dig med dit behov, fx fordi opgaven er for langvarig eller krævende til at blive løst af en frivillig parathjælper, vil vi altid forsøge at guide dig et andet sted hen.
Får min læge eller andre noget at vide?
Dine informationer samt oplysninger om opgaven deles udelukkende med parathjælperen og det for at han/hun kan hjælpe dig. Du kan læse mere om vores behandling af personoplysninger længere nede.
Dataansvarlig I Røde Kors er det Landsforeningen Røde Kors i Danmark som er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger.
Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger følger af:
• Dit samtykke, jfr. databeskyttelsesforordningen artikel 9, stk 2, litra a og artikel 6, stk. 1, litra a samt Røde Kors legitime interesser jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f
Behandling af dine personoplysninger Modtager af hjælp De oplysninger vi indsamler om dig, opbevarer vi indtil 12 måneder efter din sidste henvendelse om at modtage hjælp gennem Parat.
Spørgsmål?
Du kan læse mere om, hvordan vi i Røde Kors behandler dine oplysninger, i vores privatlivspolitik, som du finder her.
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte Røde Kors databeskyttelsesrådgiver (DPO), Helle From Thorninger på DPO@rodekors.dk.
Afmelding Ønsker du at trække din tilmelding til Røde Kors Parat tilbage, bedes du skrive til parat@rodekors.dk eller ringe på 3529 9660