Ofte stillede spørgsmål om Røde Kors’ markedsføring

Her finder du svar på de oftest stillede spørgsmål om Røde Kors’ markedsføring over e-mail, SMS og telefon. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du velkommen til at sende en e-mail til fastbidrag@rodekors.dk.

Kan jeg være sikker på, at det er Røde Kors, som har kontaktet mig?
Når vi beder om bidrag via SMS, sender vi altid fra nummeret 1290. E-mails vil du altid modtage fra adressen noreply@rodekors.dk.
Du kan finde en liste over telefonnumre vi ringer fra her,

Hvorfor ringer I til mig?
Røde Kors kan finde på at ringe dig med henblik på at hverve dig som fast bidragsyder eller indsamler til vores landsindsamling. Vi ringer hovedsageligt til dig, hvis du før har været i kontakt med Røde Kors (f.eks. ved en donation eller ved udfyldelse af et spørgeskema). Men vi kan også ringe til dig, selvom du ikke før har været i kontakt med Røde Kors. Røde Kors’ telemarketingmedarbejdere må ikke hverve enkeltbidrag.
Hvis vi ringer til dig i forbindelse med vores landsindsamling, er det fordi du tidligere har været indsamler for os.

Hvorfor skal I bruge mine kontooplysninger og mit personnummer for at oprette en bidragsaftale?
For at oprette en aftale gennem Betalingsservice skal vi bruge dit konto- og registreringsnummer samt dit personnummer. Det er et krav fra Betalingsservice. 
Røde Kors-medarbejdere vil aldrig spørge efter dit kortnummer eller dit betalingskorts udløbsdato eller verificeringskode.

Er mine personlige oplysninger i trygge hænder hos jer?
Ja. Dine kontooplysninger og dit CPR-nummer er gemt sikkert i vores database og deles ikke med tredjepart.

Jeg er på Robinsonlisten. Hvorfor ringer I eller sender SMS’er til mig?
Røde Kors er ikke omfattet af markedsføringsloven, og vi kan derfor kontakte dig uden forudgående tilsagn. Hvis du vil afmeldes SMS’er, kan du sende en SMS med teksten ’AFMELD’ til 1290. Hvis du ikke ønsker yderligere opringninger, skal du sende en e-mail til fastbidrag@rodekors.dk – husk at oplyse dit telefonnummer.

Koster det penge at afmelde SMS’er?
Det koster kun almindelig SMS-takst at sende ’AFMELD’ til 1290. Visse telefoner – f.eks. dem af mærket Android – viser nedenstående besked, når man forsøger at donere til et firecifret telefonnummer. Den kan du se bort fra.

MobilePay

 

Hvorfor får jeg igen SMS’er, efter jeg har afmeldt mig?
Hvis du tidligere er blevet afmeldt, men har sendt en ny SMS til 1290, betragtes det som en fornyelse af dit samtykke til, at vi må kontakte dig via SMS.

Jeg har ved en fejl doneret over SMS. Kan jeg få mine penge tilbage?
Ja. Skriv en e-mail til fastbidrag@rodekors. Husk at fortælle os, hvilket telefonnummer du har doneret fra.

Besvarer I henvendelser over SMS?
Nej. Røde Kors modtager hver måned tusindvis af SMS’er, og vi har ikke ressourcerne til at læse dem alle. Det er et automatisk system, som udelukkende kommunikerer gennem de nøgleord, som du modtager i din SMS.

Kan jeg få skattefradrag for min donation?
Ja, men kun hvis Røde Kors har dit personnummer. Du kan give os dit personnummer ved at udfylde formularen her.
 

SMS - send GIV250 til 1290
og støt med 250 kr.

MobilePay - 330355

Bank - 4183 60087768