Familielinje

Travl familie-hotline for udsatte

Familier
Organisation

Under corona oprettede Dansk Folkehjælp FamilieLinjen for mennesker, der var trængt socialt eller økonomisk. Der er travlhed ved telefonerne.

Husly  Sted: Lolland

Måske er faren i familien misbruger, eller måske er der problemer med vold. Det kan også være, at det er økonomien, der er i ruiner. Tematikkerne er mange og tunge på FamilieLinjen – en hotline, som Dansk Folkehjælp oprettede under corona.

I første omgang testede organisationen initiativet af i kommunerne Guldborgsund, Vordingborg og Lolland. Her modtog de omkring 20 opkald om dagen. Herefter åbnede de op for hele landet. Antallet af opkald voksede nu til et par hundrede om dagen.

Fortsat brug for hjælpen
Tre måneder efter nedlukningen af Danmark kimer telefonerne stadig, fortæller Erik Sørensen, der er lokalformand for Dansk Folkehjælp på Lolland-Falster.

”Vi oplever, at folk er helt i panik over det her,” siger Erik Sørensen.

”Jeg tror, det skyldes en kombination af, at folk har været låst inde, og at der er nogle, der har mistet deres job.”

Ved telefonerne sidder professionelle – blandt andet en socialrådgiver og familiecoach. Og det bliver de ved med, for i Dansk Folkehjælp gør man sig ikke forestillinger om, at behovet for denne type rådgivning eller hjælp generelt til denne målgruppe vil aftage.

Organisationen har således modtaget 2000 flere ansøgninger til deres ferielejre end sidste år. Det er en stigning på over 50 procent.

”Det er vildt. Jeg tror, det skyldes en kombination af, at folk har været låst inde, og at der er nogle, der har mistet deres job,” siger Erik Sørensen.

Læs mere: folkehjaelp.dk