Se kortet over De Hvide Bussers rute, ved at trykke her!

Tryk her for at lukke kortet igen!

Episode 4: Den store redning

18.april

Midt på dagen stiller Johannes Holm og generalkonsulen i Hamborg Marius Yde an med en frokost. De bliver enige med kommandanten i Neuengamme Max Pauly og Gestapo om, at transporter ud af Neuengamme kan foregå dagen efter. Forberedelserne er i fuld gang.

Tryk her for at læse mere

18.april

Midt på dagen stiller Johannes Holm og generalkonsulen i Hamborg Marius Yde an med en frokost. De bliver enige med kommandanten i Neuengamme Max Pauly og Gestapo om, at transporter ud af Neuengamme kan foregå dagen efter. Forberedelserne er i fuld gang. Kun omkring 3.500 danske og norske fanger er kommet i sikkerhed i Danmark eller Sverige. Langt de fleste er ikke.

Luk igen

Foto: Nationalmusset

18. april

Klokken 16.30 ringer telefonen i Vildbjerg hos vognmand Kristian Ovesen. Der skal bruges mange busser, og han må komme med så mange som han kan skaffe. Han skaffer syv busser og går ud og fortæller sine passagerer, at der ikke kommer nogen busser de næste tre dage. De kører mod sportspladsen i Padborg, hvor de samles.

18. april

Om aftenen. Over en telefonforbindelse giver Himmler kontraordre og afviser blankt en evakuering af de danske fanger. Ingen ved hvorfor. Stemningen synker til nulpunktet. De bliver enige om at fortsætte planlægningen.

18. april

Ud på natten bliver hovedkvarteret i Friedrichsruh oplyst af lysbomber, og få minutter efter bliver slottet udsat for et bombeangreb af britiske bombemaskiner i den tro, at Himmler opholder sig der. Den schweiziske generalkonsul og hans hustru bliver dræbt.

Tryk her for at læse mere

18. april

Ud på natten bliver hovedkvarteret i Friedrichsruh oplyst af lysbomber, og få minutter efter bliver slottet udsat for et bombeangreb af britiske bombemaskiner i den tro, at Himmler opholder sig der. Den schweiziske generalkonsul og hans hustru bliver dræbt. Samtidig fortsætter det med at vælte ind med danske biler, herunder et større antal biler til fiskeskeport, der bliver opmarcheret i ly af skovene.

Luk igen

19. april

Hjem fra Neuengamme. I begyndelsen af dagen står Himmler fast på sit afslag, men ud på aftenen ændrer noget sig. Han giver tilladelsen: De danske og norske fanger kan køres hjem. På én betingelse: Evakueringen skal være afsluttet den 20. april klokken 19 mindre end 24 timer senere.

Tryk her for at læse mere

19. april

Hjem fra Neuengamme. I begyndelsen af dagen står Himmler fast på sit afslag, men ud på aftenen ændrer noget sig. Han giver tilladelsen: De danske og norske fanger kan køres hjem. På én betingelse: Evakueringen skal være afsluttet den 20. april klokken 19 mindre end 24 timer senere. Og i Svensk Røde Kors er de glade, men også rystede, for så hurtigt kan det ikke lade sig gøre at transportere 4000-6000 fanger med de busser, man har til rådighed. Den svenske operationelle chef Svend Frykman spørger danskerne: Kan I være behjælpelige med 100 yderligere køretøjer? Det bliver et rungende JA.

Luk igen

Foto: Nationalmusset

19. april

Åke Svensons busser, der havde kørt fangerne til Sverige fra Theresienstadt ankommer om natten efter at have sendt de danske jøder med færgen til Malmø. Det er godt, for de hurtige svenske busser kunne måske nå at køre to ture frem og tilbage mellem Neungamme og Padborg, hvor de danske generatordrevne helt sikkert kun kan nå en enkelt tur.

Foto: Nationalmusset

19. april

Bestyreren ved Kruså Mejeri stiller hele anlægget til disposition for kolonnen, der skal krydse, og i løbet af dagen ankommer 50 unge fruer fra Sønderborg og Gråsten og begynder at smøre mellemmadder i store mængder, og andre frivillige strømmer til.

Tryk her for at læse mere

19. april

Bestyreren ved Kruså Mejeri stiller hele anlægget til disposition for kolonnen, der skal krydse, og i løbet af dagen ankommer 50 unge fruer fra Sønderborg og Gråsten og begynder at smøre mellemmadder i store mængder, og andre frivillige strømmer til. Både ved mejeriet og på karantænestationen bliver der gjort klar til massebespisning. Else Kirstine Nielsen beskriver i sin dagbog forberedelserne natten til torsdag den 19. april set fra karantænestationens hjælpepersonale.
”Natten til torsdag ankom en del danske chauffører for at køre en dansk konvoj til Tyskland. D.S.B store rutebiler med flere blev samlet sammen og malet hvide i løbet af dagen og natten.” (…)
”Der blev blæst flyvervarsling, og kort efter kom en flyver over karantænestationen. Efter beskydningen fra den tyske vagtpost åbnede maskinen ilden mod karantænestationen. Ved angrebet såredes 3 CBU’er, 1 i sin seng, 2 jernbanefunktionærer på vej til beskyttelsesrummet og 1 af tysklandsarbejderne, hårdt såret i armen, mens han var ved at klæde sig på (…) Kort efter at lejren var faldet til ro, opdagede man en forsager på terrænet ved barakkerne, og der blev beordret evakuering af hele lejren. Personalet og patienterne blev anbragt på godsbanegårdens terræn, til dels i rutebiler. Tidliget om morgenen organiserede den danske konvoj til Neuengamme. 5 konvojer a 15 vogne, i hver konvoj 1 læge og 2 sygeplejersker. Den første konvoj afgik klokken 6.20.”

Luk igen

20. april

I løbet af natten bliver 200 busser opmarcheret i Padborg fra nær og fjern. De er nødtørftigt hvidmalet. Der er personvogne, lastvogne og motorcykler så langt øjet rækker, og de holder organiseret i kolonner med hver 15 busser.

Tryk her for at læse mere

20. april

I løbet af natten bliver 200 busser opmarcheret i Padborg fra nær og fjern. De er nødtørftigt hvidmalet. Der er personvogne, lastvogne og motorcykler så langt øjet rækker, og de holder organiseret i kolonner med hver 15 busser. Tidligt om morgenen kører de første danske busser fra Padborg mod Neuengamme som indledning til De Hvide Bussers største aktion. Der er nu 15 timer til, at den skal være afsluttet.

Luk igen

20. april

Både vejene og bilerne er dårlige. De svenske busser kan stuve 500 ind i 12 busser. Men det er sværere for de danske biler, der var drevet af generatorgas via en kakkelovn bagpå og ofte bestod af fiskebiler uden vinduer.

Tryk her for at læse mere

20. april

Både vejene og bilerne er dårlige. De svenske busser kan stuve 500 ind i 12 busser. Men det er sværere for de danske biler, der var drevet af generatorgas via en kakkelovn bagpå og ofte bestod af fiskebiler uden vinduer. Nogle af dem måtte lade de store døre stå på klem og binde dem sammen med reb. Sygeplejersken Ellen Margrethe Rasmussen er med den første bus i tredje kolonne. Det er en kamp at nå frem til lejren inden fristens udløb kl. 19.
”Vi kommer til Slesvig 8.30. Rendsborg kl. 9.45 og kører videre klokken 10.15. Vi ankommer til Neumünster klokken 11.45 og Bad Segeberg klokken 12.30. To vogne tørner sammen og gasgeneratorerne ødelægges på dem begge. De trækkes hjem af to andre vogne, og der er nu 11 busser tilbage. Turen går over Bad Oldesloe til Trittau, hvor vi er klokken 16 og videre til Friedrichsruh klokken 17 og Neuengamme klokken 18.20. Vi kører videre til kz lejren, hvor der nu er mange danske og svenske busser. De internerede har ventet uden for deres barakker siden klokken 05. Lejren tømmes for nordmænd og danskere. Kun chaufførerne har adgang til selve lejren, vi andre venter uden for pigtråden.”

Luk igen

Foto: Nationalmusset

20. april

Ved femtiden om eftermiddagen når de første svenske busser den danske grænse med 15 ambulancer med syge der bliver indlagt på karantænestationen.

20. april

Mindre end en halv time før tidsfristens udløb klokken 19, kører de sidste danske biler ud fra Neuengamme med de sidste norske og danske fanger. Ingen ved endnu om alle vil komme med ud.

Tryk her for at læse mere

20. april

Mindre end en halv time før tidsfristens udløb klokken 19, kører de sidste danske biler ud fra Neuengamme med de sidste norske og danske fanger. Ingen ved endnu om alle vil komme med ud. Ikke alle de danske køretøjer klarer turen, og Ellen Magrethe Rasmussens konvoj er blandt dem, der må overnatte i skoven ved Friedrichsruh.
”Fangerne er opstemte og synger. ”Det går bedre og bedre dag for dag”. Der må ikke tændes lys. Krigsfly finder let et lysskær. For et par nætter siden blev en lejr angrebet som følge af uforsigtighed med lys. Der kommer voksne og børn ud til os i skoven og tigge rom slik. De frigivne giver gerne af deres sparsomme beholdninger fra pakkerne fra Røde Kors. Flere steder på turen ”overfalder” kvinder og børn os med markblomster for at få noget spiseligt, og vi afviser ingen!”

Luk igen

20. april

Klokken 20.30 svinger den første buskolonne ind foran mejeriet i Kruså og snart holder et kilometerlangt vogntog helt ned til grænsen. Fra Sønderborg Hospital kom mælkejunger med en varm, sammenkogt ret med kalvekød beregnet til svage maver.

Tryk her for at læse mere

20. april

Klokken 20.30 svinger den første buskolonne ind foran mejeriet i Kruså og snart holder et kilometerlangt vogntog helt ned til grænsen. Fra Sønderborg Hospital kom mælkejunger med en varm, sammenkogt ret med kalvekød beregnet til svage maver. Mejeriet kogte havregrød, skænkede mælk og uddelte håndmadder til omkring 2000 fanger.
I alt 4.255 norske og danske fanger bliver transporteret fra Neuengamme til Danmark den dag Hitler fejrer sin sidste fødselsdag.

Luk igen

21. april

Klokken 6 spiser Himmler morgenmad med Bernadotte i sanatoriet ved Hohen-Lüchen. Himmler er dødtræt og rastløs og klager over, at han ikke har sovet i flere nætter.

Tryk her for at læse mere

21. april

Klokken 6 spiser Himmler morgenmad med Bernadotte i sanatoriet ved Hohen-Lüchen. Himmler er dødtræt og rastløs og klager over, at han ikke har sovet i flere nætter. Den foregående dag har han været til Hitlers fødselsdag og set drenge bliver dekoreret med jernkorset uden for førerbunkeren i det sønderbombede Berlin. Hele samtalen handler om humanitære spørgsmål ifølge Bernadotte. Bernadotte anmoder om, at alle de norske og danske fanger føres videre til Sverige. Det afviser Bernadotte, men godtager, at det kan ske, hvis kampe bryder ud i Danmark. Bernadotte foreslår også, at De hvide busser skal hente franske kvinder i Ravensbrück, og det godtager Himmler. Han foreslår, at de hvide busser skal tage kvinder af alle nationaliteter med sig fra den lejr, der snart vil falde i russernes hænder. Bernadotte skriver til lejrkommandanten i Ravensbrück, at han har tilladelse fra Himmler til ar hente alle franske kvinder og dernæst polske, hollandske og belgiske.

Luk igen

22. april

Bernadotte tager videre til Danmark, hvor han besøger den overfyldte Frøslevlejr hvor hovedparten af de fanger, der netop var kommet fra Neuengamme nu er indespærret i tysk regi. Da Bernadotte har inspiceret sygebarakken og kommer ud, begynder fangerne at fløjte og nynne melodien til ”Du gamla du fria” som en hyldest til deres næsten mirakuløse hjemsendelse.

EPISODE 5: DE SIDSTE

Alt var kaos i Tyskland. De amerikanske og britiske bombefly skød på alt, hvad der rørte sig på de smadrede veje. På 1 døgn blev 25 mennesker dræbt i de hvide busser. Ingeniør Erik Pontoppidan oplevede beskydningen, mens sygeplejerske Ellen Margrethe Rasmussen ventede i Padborg.