...

Fortsatte indsats for sårbare børn og unge

Organisation
Børn & unge

I PLAY samler de udsatte børn og unge op og giver dem mestringsstrategier til at indgå i sociale fællesskaber. Corona betød, at børnene fik endnu mere brug for deres hjælp.

Husly  Sted: Danmark

Løbeture, naturbingo og ekstra hjælp til lektierne.

Da det meste af Danmark lukkede ned, åbnede PLAY op for kreativiteten.

”Corona gør, at vi skærmer os fra hinanden. Det er stort problem for udsatte, for de har i forvejen et minimalt netværk. Når man er barn i en familie, hvor forældrene har meget lidt energi og ikke tager initiativ, så kommer du ikke ud, og du får heller ikke hjælp til lektierne. Derfor var det vigtigt, at vi i PLAY ikke lukkede ned, men i stedet tilpassede os den nye situation,” fortæller Christopher Hansen, der er leder i PLAY.

PLAY er en social virksomhed, der arbejder med at give udsatte børn og unge mestringsstrategier. De er til stede i otte kommuner og hjælper hver uge 60 børn og deres familier.

”Under corona har vi også lært, at man sagtens kan inkludere børn i undervisningen, som ellers ikke er en del af fællesskabet.”

PLAY er en social virksomhed, der arbejder med at give udsatte børn og unge mestringsstrategier. De er til stede i otte kommuner og hjælper hver uge børn og unge, der på den eller anden måde er i mistrivsel. De kan fx have svært ved at forstå sociale koder, eller måske har de forældre, der er midt i en konfliktfyldt skilsmisse.

Online virkede ikke
Under corona forsøgte PLAY sig med online kontakt, men lagde det hurtigt på hylden.
”Det fysiske er meget vigtigt i vores arbejde. I mange familier er corona en biting i forhold til, hvis vi ikke kom ud til dem.”

Når børnene og de unge fik PLAY på besøg, så løb de fx ture med behørig afstand, slog kolbøtter eller fik hjælp til lektierne.

”I modsætning til den strøm af billeder på sociale medier, hvor akademikerforældre hjælper deres børn med lektier og drikker te, så får de her børn ikke hjælp. Hvis vi ikke hjalp dem, så ville de være bombet tilbage til stenalderen, når de kom tilbage i skole.”

Corona: Også en slags gave
Mens tiden hjemme har været hård for mange af de børn og unge, som PLAY hjælper, så har skoledagen til gengæld været en slags gave. Christopher Hansen peger på, at mange sårbare børn trives langt bedre i en skoledag, hvor der er mere udeundervisning, og hvor klasserne er mindre.

”Under corona har vi også lært, at man sagtens kan inkludere børn i undervisningen, som ellers ikke er en del af fællesskabet. I fremtiden kan man fx undervise et barn med angst online. Nu handler det om, at vi ikke glemmer alle de gode erfaringer.”

Læs mere: Play.dk