Røde Kors gav psykosocial støtte efter brand på Kærshovedgård

Billede

Efter en brand på udrejsecentret Kærshovedgård blev alle de 33 beboere evakueret og genhuset. Dagen efter branden sendte Røde Kors to psykosociale teamledere ud til udrejsecentret for at give krisestøtte og tale med beboerne om deres krisereaktioner, og hvordan de kunne håndtere dem.

Informationsmøde om krisereaktioner 

”En brand kan trigge mange reaktioner og følelser. Særligt når man i forvejen er i en meget svær livssituation. Nogle beboere havde fx flashbacks til tidligere situationer, andre var vrede eller i chok”, fortæller psykosocial teamleder Christel Voldby Winther.

Når man oplever en voldsom eller kritisk hændelse, medfører det naturligt reaktioner. At få viden om hvordan man typisk kan reagere følelsesmæssigt og kropsligt, kan give forståelse for sine egne reaktioner. 

De psykosociale teamledere delte også gode råd om, hvordan man kan håndtere reaktionerne i tiden efter den voldsomme oplevelse. 

Samtalerne blev afholdt på dansk, engelsk, arabisk, dari og farsi ved hjælp af udrejsecenterets tilknyttede tolke, så alle beboerne fik mulighed for at deltage. 

Praktisk hjælp 

”Der var også stor frustration over, at de havde mistet deres ejendele, og at de ikke kunne komme i kontakt med deres familier”, fortæller psykosocial teamleder Christel Voldby Winther. 

Derfor hjalp de psykosociale teamledere også med at kontakte beboernes familiemedlemmer. 

Psykosociale teamledere

Røde Kors har ca. 32 psykosociale teamledere, som er uddannet i det psykosociale fundament, psykisk førstehjælp, frivilligtrivsel og Røde Kors’ rolle og ydelser under kriser. Psykosociale teamledere kan behovsvurdere, lede og udføre psykosociale indsatser med fokus på krisestøttende og tryghedsskabende aktiviteter. De psykosociale teamledere er ansatte i Røde Kors, som kan aktiveres i tilfælde af kriser. De kan både træde til i nationale og lokale kriser med psykosociale aktiviteter.

Informationsmøde

Når man oplever en voldsom eller kritisk hændelse, medfører det naturligt reaktioner. Reaktionerne kan variere i intensitet og varighed. Et informationsmøde om krisereaktioner kan medvirke til, at borgere forstår deres reaktioner og ved, hvordan de kan hjælpe sig selv, hinanden og børn i tiden efter hændelsen.