Nescafé og Røde Kors går sammen mod ensomhed

Ensomheden steg voldsomt under coronakrisen i Danmark. Derfor indgik Nescafé et partnerskab med Røde Kors for at gøre en forskel for de danskere, der føler sig ensomme.

Under coronapandemien blev den mentale sundhed stærkt udfordret. Og selv efter vores samfund er åbnet igen, sidder rigtig mange med følelsen af at være uønsket alene. Ensomhed har ingen alder, men sniger sig ind på os, isolerer os fra fællesskabet og forringer vores livskvalitet.  

Det vil Nescafé gøre noget ved, og derfor er de gået sammen med Røde Kors om at sætte fokus på ensomhed og Røde Kors’ besøgstjeneste. 

Allerede i foråret 2020, da Danmark lukkede ned som følge af coronapandemien, kontaktede Nescafé Røde Kors for at støtte den store indsats, som organisationen satte i gang. Det førte til en dialog om, hvordan et partnerskab kunne skabe værdi for begge parter, for Nescafé ville være med til at sætte fokus på den stigende ensomhed. Et samfundsproblem, som ifølge Nordic Senior Brand Manager i Nescafé, Tanja Serup, rammer lige ind i det, virksomheden står for og gerne vil bidrage til at finde løsninger på.

”En af hovedårsagerne til, at denne kampagne med Røde Kors giver virkelig god mening for os er, at den sætter vores slogan, For the moments that matter, ind i en konkret kontekst. Vi ønsker i Nescafé med denne kampagne at sætte fokus på, hvordan vi både med de små ting i livet og også gennem initiativer som ’at blive besøgsven’, kan gøre en forskel for dem, der har brug for det. Her kommer vi tæt på de øjeblikke i livet, som betyder noget for danskerne. Og følgerne af coronapandemien har kun gjort kampagnen endnu mere vigtig og relevant,” siger Tanja Serup.

Partnerskab giver genlyd

For Nescafé stod det hurtigt klart, at samarbejdet med Røde Kors kunne noget særligt. Den første kampagne i efteråret 2020 fik rigtig god respons og mange reaktioner på tværs af de sociale medier, hvor kampagnen udfoldede sig. Nescafés opslag på Facebook nåede ud til flere end en million brugere mens 540.000 så kampagnevideoen på YouTube. Mange af dem, der læste og kiggede med, var efterfølgende interesseret i at læse mere om kampagnen på Nescafés hjemmeside.

Ifølge Tanja Serup har kampagnen desuden givet genlyd internt i virksomheden, hvor Nescafés medarbejdere har oplevet, at det gode formål er blevet kædet sammen med Nescafés værdier på en meningsfuld måde. Vigtigheden af samarbejdet og det potentiale, det har til at gøre en forskel, er desuden blevet endnu mere tydeligt for medarbejderne i løbet af pandemien.

Ældre er særligt udsatte

Allerede før coronakrisen var 350.00 danskere svært ensomme, og 50.000 af dem var ældre over 65. Under pandemien har mange af de ældre været isoleret fra familiebesøg, og fritidsaktiviteter har været lukket ned. Derfor har Besøgstjenesten for nogen været kontakten til omverdenen.

”Ensomheden i Danmark er støt stigende, og markant flere føler sig ensomme under corona. Når man sidder isoleret alene derhjemme, kan det gøre en kæmpe forskel at få et besøg eller en opringning fra en frivillig. Vi har alle sammen brug for at blive spurgt om, hvordan vi har det. Derfor vil vi også gerne have endnu flere frivillige besøgsvenner,” siger Marie-Louise Gotholdt, national chef i Røde Kors.

Ifølge Folkebevægelsen mod ensomhed var antallet af voksne danskere, som føler sig ensomme, steget til 598.000 i 2021.

Efter en succesfuld kampagne i efteråret 2020, hvor 100 nye frivillige meldte sig som besøgsvenner i løbet af de første to uger, har Nescafé og Røde Kors fortsat samarbejdet for at sætte fokus på, at alle kan være noget for en anden person. Vi håber, at endnu flere vil blive inspireret til at melde sig som frivillig i Besøgstjenesten, for det er der brug for!

Nescafé

Fakta om besøgstjenesten

Besøgstjenesten er rettet mod mennesker, der føler sig ensomme i private hjem eller på bosteder og plejehjem. Det kan både være mennesker, der ikke har kontakt til familie og venner, eller mennesker, der har en familie, men savner en ven at tale med om hverdagen. Og gennem Røde Kors’ besøgstjeneste kan man netop få en ven at tale med. Hver uge besøger Røde Kors’ frivillige tusindvis af mennesker, der glæder sig til et besøg. En del af de besøg er også blevet til digitale snakke under coronaepidemien. Det er vigtigt i en tid med nedlukning og isolation.