Røde Kors' beredskabsstrategi: Vi handler med medmenneskelighed til hverdag og i kriser

Røde Kors handler på humanitære behov hver dag i vores sociale aktiviteter, og når der sker en krise. Det har vi altid gjort, og det skal vi blive ved med. Det er ambitionen for vores strategi frem mod 2029.
Under COVID-19 hjalp Røde Kors' frivillige sårbare borgere til test og vaccination. Da tusindvis af ukrainere kom til Danmark, stod frivillige klar i modtagecentre. Og efter skyderiet i Field’s åbnede vi en hjælpelinje til berørte borgere. Frivillige og ansatte i Røde Kors er til stede både ved akutte hændelser og i langvarige kriser.
Vi vil opbygge beredskabsaktiviteter i hele landet med frivillige, træde til med medmenneskelighed under kriser, indgå samarbejder med lokale og nationale myndigheder og styrke handlekraften i samfundet.
”Med den nye strategi vil vi sikre lokal tilstedeværelse af Røde Kors frivillige i hele landet, så vi kan handle på lokale behov, og vi vil engagere befolkningen i medmenneskelig handling før, under og efter kriser. Arbejdet med beredskabsstrategien blev sat i gang sidste år, og vi har både involveret vores formænd og arbejdet med et advisory board fra myndigheder,” lyder det fra beredskabschef i Røde Kors Louise K. Jühne Paulsen.