Orientering om databrud i Røde Kors
Hvad er der sket?
En af vores samarbejdspartnere har været udsat for et datalæk, og der er risiko for, at uvedkommende har haft adgang til oplysninger som navne, e-mail, adresser og telefonnumre.
Betalingsoplysninger er IKKE omfattet af datalækket, og du behøver ikke at foretage dig yderligere.
Vi og vores samarbejdspartner har straks truffet foranstaltninger for at sikre systemer og har underrettet Datatilsynet og anmeldt til Politiet.
Er du i tvivl om, om det er Røde Kors, der kontakter dig?
Når det er Røde Kors, der sender dig en mail, vil mailadressen altid ende på @rodekors.dk, vi sender ofte mails ud fra hej@rodekors.dk, men du kan også opleve at en af vores medarbejdere sender en mail, men når mailen ender på @rodekors.dk, så er det os.
Hvis vi kontakter dig på telefon, kan du finde en liste over de numre vi ringer fra her.
Hvis du har spørgsmål om datalækket, er du meget velkommen til at kontakte os på hej@rodekors.dk.
Hvad gør Røde Kors lige nu?
Vi styrker datasikkerheden, således at vi i videst muligt omfang kan sikre os mod fremtidige angreb og genoptage arbejdet med eftersøgning så snart det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I mellemtiden er det vigtigt, at du er opmærksom på, om du modtager mistænkelige mails eller SMS’er, hvor afsenderen ser ud til at udgive sig for at være Røde Kors. Hvis du gør det, skal du slette dem med det samme.