Røde Kors og Coop indgår strategisk samarbejde

’Sammen kan vi’ er overskriften, når Coop og Røde Kors samler kræfterne i et ambitiøst samarbejde, hvor de to organisationer vil afprøve nye og anderledes veje, der skal engagere danskerne endnu mere i velgørenhedsarbejde.

Coop og Røde Kors har indgået et strategisk samarbejde, som forpligter parterne
til sammen at sætte flere kræfter bag en humanitær indsats, der gør en forskel for
nødstedte i verdens brændpunkter (katastrofeområder) og sårbare i Danmark.

Aftalen omfatter Røde Kors i Danmark og Coops kæder: Kvickly, SuperBrugsen,
Dagli’Brugsen og LokalBrugsen.

”Vi er rigtig stolte over, at vi får chancen for at gøre det humanitære hjælpearbejde
til en nærværende og naturlig del af danskernes hverdag gennem Coops store
butiksnetværk. For os er samarbejde med virksomheder en vigtig del af løsningen på
de store opgaver, vi skal løfte, både her og ude i verden. Danskerne vil gerne
hjælpe andre og give til dem, der har behov for hjælp. Sammen med Coop kan vi
gøre det lettere at bidrage til og dermed muliggøre hjælpearbejdet,” siger Røde
Kors’ generalsekretær Anders Ladekarl.

Utraditionelt samarbejde 
Anders Ladekarl understreger, at samarbejdet med Danmarks største dagligvarekæde bliver utraditionelt og skal bryde nye veje. For Røde Kors er det en strategisk prioritet at
udvikle stærke partnerskaber med private virksomheder, som kan og vil være med
til at styrke både det sociale arbejde i Danmark og arbejdet med at hjælpe ofre for
krig og katastrofer verden over.

Også Coop glæder sig til at folde samarbejdet ud med den nye aftale som platform:
”Vi ser frem til at samarbejde med Røde Kors. Den langsigtede aftale giver os mulighed
for at afprøve helt nye og anderledes måder at bidrage til velgørenhed på,
og via vores forretning og infrastruktur kan vi gå nye veje for at involvere og engagere
danskerne og vores medarbejdere i den gode sag,” siger administrerende
direktør, Peter Høgsted, Coop.

Første fælles projekt "Smid tøjet Danmark" løb af stablen i foråret 2015
Samarbejdet indeholder en række konkrete aktiviteter fra traditionel fundraising og flaskepant til de mere innovative koncepter. Samarbejdet blev skudt i gang med Danmarks største tøjindsamlingskampagne ”Smid tøjet Danmark”, der kulminerede med en stort anlagt kampagne og live show på TV 2. I ugen op til showet indsamlede Coop brugt tøj i samtlige af deres 1200 butikker, så alle hjørne af Danmark var med fra start.

Siden partnerskabet startede, er andre af Røde Kors’ koncepter og kampagner lavet med stor succes i samarbejde med Coop. Blandt andet har Coops kunder de sidste to år været med til at samle penge ind gennem Røde Kors’ julekampagne og dermed hjulpet mange tusinde familier til en bedre jul.

Besøg Coops hjemmeside