Partnerskab med Mærsk sikrer hjælp under katastrofer

Mærsks medarbejdere og ledelse har gennem årene doneret store beløb til Røde Kors’ hjælpearbejde under katastrofer. Det har ført til et officielt katastrofepartnerskab.

Da oversvømmelser ramte Pakistan i 2010, var mange mennesker tvunget til at flygte fra hus og hjem. Her var Mærsk-koncernens over 100.000 medarbejdere hurtige til at støtte Røde Kors og derigennem hjælpe de mennesker, der blev ramt af katastrofen.

Når en voldsom katastrofe rammer, står Mærsks ledelse og medarbejdere altid parat til at hjælpe. Det erfarede Røde Kors blandt andet under katastrofen i Haiti og jordskælvet i Pakistan.

Mærsk hjælper ved at samle penge ind blandt alle Mærsks omkring 100.000 medarbejdere. Herefter matcher koncernen medarbejdernes indsamlede beløb. På den måde er Mærsk koncernens hjælp med til at gøre Røde Kors’ hjælpearbejde hurtigere og mere effektivt.

Til Mærsks globale onlineindsamlinger, har Røde Kors fået udviklet et særligt online modul, der kan administrere indsamlingerne på tværs af landegrænser.

Hjælp under store og små ulykker

Hovedparten af partnerskabet er fokuseret på katastrofehjælp. Men Røde Kors har også andre aktiviteter med Mærsk gruppen. Et eksempel er Maersk Oil i Esbjerg, der køber førstehjælpskurser til deres medarbejdere offshore.

”Vi går meget op i at forebygge ulykker – de er dyre både for den enkelte, for virksomheder og for samfundet. Sikkerhed har en høj prioritet for os. Derfor tilbyder vi vores medarbejdere gratis førstehjælp,” siger Wells Grogan, Global Head of Health, Safety, Security, Environment and Quality og fortsætter:

”Vi kan ikke forebygge alle de ulykker, der sker rundt i verden. Men vi kan hjælpe til at minimere skaden i både små og store ulykker gennem uddannelse i førstehjælp og katastrofedonationer.”

Støtte under katastrofer redder liv

Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors, sætter stor pris på partnerskabet.

”Når katastrofen rammer, er det helt essentielt, at vi kan sende hjælpen ud hurtigt. Hvert minut kan koste menneskeliv. Men omfanget af vores hjælp afhænger i høj grad af den danske befolknings opbakning til katastrofen. Når en virksomhed som Mærsk vælger at indgå partnerskab med fokus på hjælp under katastrofer, får vi den økonomiske sikkerhed, som gør, at vi kan sende hjælp af sted, i det øjeblik vi hører om en katastrofe.”

Når katastrofen rammer oplever Røde Kors altid stor støtte fra det danske erhvervsliv, og det værdsættes højt. Men den sikkerhed i hjælp under katastrofer, som partnerskabet med Mærsk giver, er ny og utrolig vigtig for Røde Kors’ hjælpearbejde

Fakta om samarbejdet med Mærsk:

Mærsk var den første globale virksomhed, der oprettede sin egen indsamling for medarbejdere i hele koncernen på Røde Kors’ hjemmeside

www.rodekors.dk/egenindsamling

Siden har Mærsk gennemført flere indsamlinger, hvor alle medarbejdere har kunnet støtte katastrofearbejdet.

Katastrofepartnerskabet med Røde Kors supplerer LET (Logistics Emergency Teams) partnerskabet, som Mærsk indgik sidste år med tre andre logistikvirksomheder og FNs World Food Programme, hvor logistikekspertise og materiel stilles til rådighed for FN i de første 6 uger af katastrofen.