Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR

Røde Kors har igangsat det treårige projekt ”Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR” med støtte fra DANIDA. Visionen bag projektet er at fremme kommercielt drevet samfundsansvar hos danske virksomheder og Civilsamfundsorganisationer(CSOer), der bidrager til bæredygtig og ansvarlig vækst i udviklingslande. Det sker ved at indsamle viden og læring om partnerskaber, og herefter afprøve og udvikle bæredygtige rammer og retningslinjer for fremtidens strategiske CSR-partnerskaber mellem virksomheder og CSOer. Formålet er at udvikle værktøjer til at indgå i transformative samarbejder, hvor alle partnere udnytter deres kernekompetencer til at skabe fælles værdi til gavn for både virksomhed og CSO.

Røde Kors partnerskabsmodel

 

 

 

 

Vi hjælper med at løse kompleksiteten

Verden står over for store og komplekse problemstillinger (f.eks. Sustainable Development Goals), som vi som enkelte aktører ikke kan løse alene. Der er behov for nye løsninger baseret på samarbejde mellem virksomheder og CSOer. Virksomheder kan have investeringskapital og krav om vækst, mens vi som CSO har en dyb indsigt i lokale samfund kombineret med tilstedeværelse. I fællesskab kan vi skabe langt bedre og mere bæredygtige resultater.

Projektet udmunder i to kerneleverancer til gavn for virksomheder og CSOer i Danmark og internationalt:

  • En læringsrapport, der er første delresultat i udviklingen af en partnerskabs guideline. Læringsrapporten er en opsummering af input og erfaringer fra 32 forskellige CSO’er, virksomheder og deres lokale partnere. Læringsrapporten identificerer udfordringer med partnerskaber mellem virksomheder og CSO’er og danner baggrund for udviklingen af en guideline for fremtidens transformative partnerskaber. Se Learning Report
  • En konkret guideline for, hvordan der indgås og etableres succesfulde transformative partnerskaber mellem virksomheder og CSOer. Se Guideline

Læringsrapporten og guidelinen vil blive offentligt tilgængelige til gavn for virksomheder og CSOer og andre interesserede.

Læs mere om projektet i pressemeddelsen

Et multistakeholder initiativ

Røde Kors partnerskabsmodel

Projektet drives af Røde Kors, der har inviteret en række partnere med ind i projektet til at bidrage med unikke indsigter og erfaringer i forbindelse med udviklingen af en bæredygtig partnerskabs guideline. 
Deloitte er engageret i en faciliterende og konceptudviklende rolle grundet deres mange års erfaring med konceptudvikling inden for CSR og strategiske partnerskaber.

Som centrale partnere i projektet bidrager CARE, Coop og Grundfos med input til indsamling af viden, udvikling og test af guideline. Case partnerne deltager desuden i den overordnede konceptudvikling af projektet baseret på deres omfattende praktiske erfaring med strategiske partnerskaber.

Desuden er over 20 virksomheder og CSO’er inviteret til at dele og indsamle viden om eksisterende partnerskaber, samt at diskutere, validere og deltage i udvikling af nye fremgangsmåder og værktøjer til partnerskaber, hvilket sker i tæt dialog mellem CSO’er og virksomheder i Danmark i en såkaldt partnerskabsarena.

Hør mere om CSR

Ønsker du at vi mere om dine muligheder for CSR samarbejde, så konakt;

Simone Kofoed Clausen
Projektleder, Fundraising og Marketing
29287659
sikcl@rodekors.dk

Case Partner Projekter:

Smag på Afrika

Røde Kors partnerskaber

CARE og COOP har arbejdet sammen siden 2011. Samarbejdet fokuserer på en række grønsagsvarekæder fra Kenya, som indgår i COOPs nye serie af afrikanske produkter; Savannah. Under mærket Savannah kan danske forbrugere nu købe fx økologisk yoghurt med frugt fra Uganda, grønsager og avocadoolie fra Kenya i Coops butikker over hele landet. Med Savannah vareserien ønsker Coop at fremme ansvarlig handel med Afrika og at der sælges flere afrikanske produkter til danske forbrugere. I samarbejdet mellem CARE og COOP iværksættes forskellige indsatser for at sikre, at også de afrikanske lokale små bønder drager nytter af øget handel og ikke kun større leverandører og producenter.

I varekædesamarbejdet komplementeres COOPs kommercielle viden med CAREs erfaringer med bæredygtig, fattigdomsorienteret landbrugsudvikling og organisering af små-bønder. Denne viden bringes i spil for at forbedre kommercielle, sociale og miljømæssige aspekter af leverandørkæden så som kontraktlige forhold, produktions og markedsdiversifikation, produktionskvalitet, volumen og leverancestabilitet samt madspil og fødevaresundhed. Det unikke samarbejde med CARE gavner både COOPs forretning og forbedrer levevilkårene for de afrikanske lokale bønder. Samtidig får de danske forbrugere adgang til et spændende og velsmagende udvalg af nye typer fødevarer til konkurrencedygtige priser.

Coop og CAREs case viser at strategiske partnerskaber mellem NGO og virksomhed skaber innovation og forretningsmæssige resultater på den tredobbelte bundlinje; økonomi, miljø og mennesker. 

Rent vand kommer fra hjertet

Røde Kors grundfos

For Grundfos er det en grundværdi, at behandle omverden med respekt og empati. Partnerskabet imellem Grundfos og Røde Kors skal sikre adgang til rent vand i Afrika. Grundfos har teknologisk viden, produktion og fysiske produkter, som kan forbedre livskvaliteten for tusinder af mennesker i Afrika. Røde Kors har den nødvendige viden om de lokale samfundsforhold samt et stærkt netværk, som sikrer, at de gode intentioner bliver til bæredygtige og veldrevne projekter.

Foreløbig har Grundfos & Røde Kors etableret ti nye vandsystemer i Afrika. En af de landsbyer som har fået adgang til rent vand, er Kambi ya Juu i Kenya. Her skal kvinder og børnene ikke længere bruge mange timer dagligt på at hente beskidt vand fra et vandhul. I stedet kan børnene nu gå i skole og få den viden og uddannelse som er vejen ud af et liv fattigdom. Vandsystemet drives af en lokal vandkomite, som uddannes i at vedligeholde og forvalte det. Brugerne betaler for vandet og derigennem vedligeholdelse af vandsystemet mange år fremover, og Røde Kors sikrer samtidig, at den lokale befolkning uddannes i bedre hygiejne, så helhedsresultatet bliver optimalt.