Leg og læring i børnehaverne

Billedserie: 2600 små børn kommer hver dag i de Røde Kors-støttede børnehaver. Her har vi sørget for at give de frivillige et grundkursus i pædagogik, så de nu kan igangsætte lege, der stimulerer børnenes udvikling og gøre dem mere skoleparate.
 
 

De frivillige i de Røde Kors-støttede børnehaver har fået et pædagogisk grundkursus. Det er årsagen til, at børnene har det godt i børnehaverne i dag.

”Tidligere var det sjældent en rar oplevelse at besøge børnehaverne. Der var ingen struktur på børnehavens aktiviteter, og mange børn gik forvirrede rundt eller var kede af det," ," siger Christina Rasmussen, der er Røde Kors’ hjælpearbejder i Malawi og fortsætter:

"I dag ser jeg enten børnene optaget i kreative hjørner med legetøj eller de frivillige bruge hjemmelavede undervisningsmaterialer," siger Christina Rasmussen, der er Røde Kors’ hjælpearbejder i Malawi.

Børnene er meget gladere nu
De frivillige organiserer aktiviteterne og undervisningen. Samtidig har de også overblik og overskud til de børn, der har det svært. Det er ellers sin sag, da de ofte kun er omkring fire voksne til 100 børn!

En af dem er 34-årige Hardwork Chilimba er en af de 80 frivillige, der hver dag står for at organisere leg og læring i de Røde Kors-støttede børnehaver. Og nu har han fået et 14-dages pædagogisk grundkursus.

"Før fandt vi bare på et eller andet at lave. Nu planlægger vi hver dag allerede inden, børnene kommer. Vi ved altså hvilke sanglege, vi vil lave. Børnene er meget mere aktive nu. De er også meget gladere. Og faktisk hører vi også fra børnenes familier, at de er glade for forandringen.”