Hjælpen strømmer til Filippinerne

Selv om det offentlige fokus på tyfon-katastrofen i Filippinerne har lagt sig, er behovet for hjælp stadig enormt og et stort antal mennesker lever under meget vanskelige forhold. Filippinerne Hjaelp Naar Frem
 
 

06.12.2013 kl. 12:23 Af Klaus Nørskov, Foto Julie Lorenzen 

I nogle få dage var alverdens øjne rettet mod Filippinerne og medier fra nær og fjerne dækkede de voldsomme ødelæggelser efter verdens hidtil kraftigste tyfon. Men som det ofte går med den slags katastrofer, fortager mediernes interesse sig temmelig hurtigt, og så bliver det også svært for almindelige mennesker at følge med og engagere sig.

Støt ofrene i Filippinerne

Indtil nu har danskerne i meget høj grad bidraget til hjælpearbejdet. Røde Kors i Danmark har således samlet 7,5 millioner kroner ind til ofrene for tyfonen og sammen med penge fra Udenrigsministeriet har det gjort os i stand til at hjælpe for i alt godt 12 mio. kroner indtil nu. For de penge er der både blevet uddelt store mængder basal nødhjælp i form af mad, vand og medicin, men også blevet genetableret kommunikation, indkøbt tæpper og skabt rammer for at hele nødhjælpsoperationen kan lade sig gøre.

”Vi er meget taknemmelige for de mange bidrag fra danskerne. Pengene har gjort en stor forskel for mange mennesker i Filippinerne og de hjulpet os med at reagere hurtigt og effektivt i en situation, hvor stort set alt i regionen er ødelagt,” siger katastrofechef Arne Vågen.

Næste projekt: Husly

Men behovet for hjælp er fortsat enormt. Og derfor arbejdes der netop nu på at søsætte projekter, der skal hjælpe ofrene over de næste tre måneder med midlertidigt husly som det vigtigst for de mange, som har fået deres hjem smadret af vinden eller af de gigantiske bølger, der ramte den filippinske kyst.

”Vores 14 eksperter i Filippinerne er i gang med sammen med Filippinsk Røde Kors og Det Internationale Røde Kors Forbund at skabe husly for så mange mennesker som overhovedet muligt. Det handler om at få distribueret shelters til de hårdest ramte områder og finde egnede steder til at få etableret dem. Så vi kommer til at hjælpe langt ud over de 12 mio. kroner, vi allerede har brugt i Filippinerne,” fortæller Arne Vågen.

Ud over mad, vand og medicin har han sammen med sit team stået for etablering af midlertidig kommunikation så nødhjælpsarbejdet kan koordineres effektivt og for at få etableret en såkaldt basecamp, der er nervecenter i nødhjælpsoperationen og midlertidig bolig for omkring 100 nødhjælpsarbejdere.

Danske bidrag har spillet central rolle

”Det kan lyde banalt, men faktisk er noget af det vigtigste overhovedet for at få hjælpen frem, at netop de fysiske rammer og kommunikationen er på plads. På den måde har de danske bidragydere spillet en helt central rolle i forhold til at sikre hurtigt og effektiv hjælp til de mange berørte af katastrofen,” fremhæver Arne Vågen.

Han peger på, at Filippinerne også selv i høj grad er gået i gang med genopbygningen. Derfor handler en del af indsatsen nu også om at støtte den lokale befolkning i dette arbejde:

”Vi overvejer også at give en del af vores hjælp i form af kontante pengebeløb til ofrene. Den form for støtte har mange fordele for den giver den enkelte mulighed for selv at prioritere, hvad man har mest brug for og de penge, som vi sætter i omløb er med til at stimulere den lokale økonomi når den omsættes til fødevarer og andre fornødenheder på lokale markeder,” siger katastrofechefen.

”Af samme årsag køber Røde Kors også som altdominerende hovedregel nødhjælpen så lokalt som muligt. Derved bidrager disse penge til at styrke et katastroferamt lands økonomi.”

Læs mere om Filippinerne