Genbrugsbutik for mode- og miljøbevidste unge
Røde Kors butikken "Fremtiden"
Modefotos, dj-arrangementer og en kommende modeblog er forretningsmodellen for Røde Kors’ ungdommelige tøjbutik på Nørrebro i København. Her mødes modebevidste unge foran og bagved disken.
Genbrug på de sociale medier
Det er ikke kun de store glasfacader ud mod Nørrebrogade, der reklamerer for Røde Kors’ genbrugsbutik Fremtiden, der ligger på hjørnet til Elmegade.De sociale medier bruges også som et ekstra udstillingsvindue. De frivillige i butikken lægger jævnligt modefotos af sig selv iført genbrugstøj ud på Facebook og på Fremtidens Instagram-profil @fremtiden - og snart lancerer de en modeblog om genbrugstøj.
”Vi forsøger at vise, hvordan tøjet kan bruges. Det får det langt mere liv og sælger bedre, når man sætter det på en person fremfor en bøjle. Og så viser det, hvor fedt genbrugstøj kan være. Vi har jo selv lyst til at gå i det. Ofte præsenterer vi vores nye frivillige ved at lægge et billede af dem ud iført genbrugstøj,” siger butiksleder Nanna Thor-Rasmussen.
Genbrugskunder i butikken tør skille sig ud
Personalet er nemlig også med til at gøre genbrugsbutikken til noget særligt. Det består af mode- og miljøbevidste unge, der selv elsker genbrugstøj – ligesom kunderne i butikken.
”Man spejler sig i den butik, man handler i. Derfor forsøger vi at have et personale, som selv går i genbrugstøj og afspejler vores kunder,” siger butiksleder Nanna Thor-Rasmussen og uddyber:
”Dem, der handler hos os, har truffet et bevidst valg om at gå i genbrugstøj. De tør at skille sig ud, men formår også at sammensætte tøjet på en måde, så det er unikt, og vi alle bliver misundelige.”
Tøjet væltede ind under Smid tøjet Danmark 2015
Under Smid tøjet Danmark sidste år inviterede tøjbutikken en dj og stak en øl i hånden på dem, der afleverede brugt tøj i butikken, mens der blev holdt en kreativ velgørenhedsfest på Docken i Københavns Nordhavn, hvor adgangskravet var, at man smed et stykke tøj til Røde Kors. Og tiltagene virkede.
”Vi modtog både papkasser, gamle kufferter og nettoposer fyldt med brugt tøj. Vores butik blev hurtigt fyldt helt op med tøj. Selvom det blev lidt rodet, var det sjovt og med til at vise, hvor mange der faktisk bidrog ved at aflevere deres brugte tøj under kampagnen,” siger Nanna Thor-Rasmussen.