Forebyg skader på stranden

Stranden indbyder til mange sommeraktiviteter og selvom du måske ikke skal i vandet, er her et par råd til dig, der vil sikkert igennem strandturen.Sikkerstrandtur _ilselaerkekristensen
 
 

Drik masser af væske

Hedeslag opstår ved kombination af fysisk aktivitet, høj luftfugtighed og manglende væskeindtagelse. Derfor er vigtigt, at du holder pauser fra varmen og sørger for at få rigeligt at drikke. Har du ikke drukket tilstrækkeligt med væske, så er du i risiko for at få et hedeslag. Oplever du svimmelhed, kvalme eller hovedpine, skal du gå i skygge. Dyp dine hænder i køligt vand eller læg kolde klude på underben, underarme eller pande. Drik samtidig masser af væske. Hjælper ingen af delene, skal du opsøge læge eller skadestue.

Husk solcremen

Når du solbader er det vigtigste, at du undgår solskoldning - brug derfor altid solcreme. En god tommelfingerregel er én håndfuld solcreme til én krop ca. 20 min. før du går ud i solen. Du skal altid smøre dig ind i solcreme igen, hvis du har badet, svedt meget eller har tørret dig med et håndklæde.  Bliver du alligevel skoldet, skal du behandle det som en forbrænding. Afkøl derfor på det forbrændte område så hurtigt som muligt med køligt vand i ca. 30. minutter, eller indtil smerten forsvinder.

Undgå brandmænd

Brandmænd eller brændegopler er ikke farlige i Danmark, og du behøver ikke søge lægehjælp. Skrab over området med en barberskraber eller en anden skarp genstand (fx et kreditkort). På den måde fjerner du goplens nældeceller. Efter du har skrabet, skal du vaske efter med saltvand. Brug ikke ferskvand, da det kan få det til at svie igen.

Holde øje med skarpe sten og glaskår

Tag sko på, hvis du skal på en længere gåtur langs stranden, så du undgår at skære dig på sten og skarpe genstande. Er en person kommet til skade med små synlige blødninger, skal du først og fremmest sørge for at holde såret rent. Er en person kommet til skade med store synlige blødninger, skal du standse blødningen ved at presse mod den – enten med en hånd eller en finger. Tilkald hjælp, hvis nødvendigt. 

Spring kun på hovedet, hvor vandet er dybt nok

Spring aldrig på hovedet, hvis du ikke kender vanddybden og bundforholdene. Hvis du får et slag mod hovedet ved et hovedspring eller ved et fald er det vigtigt, at du holder øje med tegn på hjernerystelse. 

Tegn på hjernerystelse er hovedpine, kvalme, opkastning og synsforstyrrelser. Hvis disse symptomer opstår, er det vigtigt, at du opsøger læge, og følger lægens anvisninger. 

Undgå at fryse 

Når du er i vandet, er det vigtigt at være opmærksom på de tegn, som din krop udsender. Vand afkøler kroppen. Du skal derfor være opmærksom på ikke at blive alt for afkølet. Gå op af vandet, når du begynder at fryse. Afkøling går hurtig ud over din reaktionsevne, huden bliver følelsesløs og nerverne kan ikke længere styre musklerne. Du kan af den grund blive hjælpeløs og udmattet, når du er i vandet.

Læs Rådet for Større Badesikkerheds baderåd, inden du tager på stranden.

Tag vores førstehjælpstaske med på stranden - køb den her.