Informationsvogn byder nye asylansøgere velkommen til Danmark

En særlig informationsvogn holder til på Center Auderød. Her byder frivillige nye asylansøgere velkommen og giver svar på de mest almindelige spørgsmål.Asylcenter Auderoed Infovog
 
 

 

En campingvogn med fortelt og et lille træ med lyskæde står på Røde Kors’ modtagecenter i Auderød. Snart dukker en iransk mand op. Han spørger på gebrokkent engelsk, om han kan få hjælp til at aktivere et Sim-kort, han netop har købt. Han bliver mødt af et par smilende øjne og duften af varm kaffe. De to frivillige, der bemander campingvognen, byder på hjemmebagte småkager og spørger, hvor han kommer fra.

På Center Auderød bor asylansøgerne de første uger, efter de er ankommet. Det er første stop på vejen gennem asylprocessen, og asylansøgerne kan derfor have mange spørgsmål, som de gerne vil have svar på. For at komme det behov i møde har Røde Kors etableret informationsvognen, der egentlig bare er en ældre model campingvogn, der har fået ny lak og et rødt kors på siden.

De mest typiske spørgsmål
Informationsvognen slog dørene op første gang i oktober 2015 og har siden haft åben tre gange om ugen.

”Et af de typiske spørgsmål handler om, hvor man kan købe et Sim-kort til mobiltelefonen. Asylansøgerne vil gerne ringe til familien, der er i hjemlandet, og fortælle, at de er i sikkerhed nu, og at familien ikke skal være bekymrede for dem,” siger Karen Hilbrands, der er frivillig i informationsvognen.

Andre henvender sig, fordi de ser det røde kors og tror, det er en klinik, hvor de kan få fat i en læge eller sygeplejerske. Andre igen kommer for at blive fortrolige med Danmarks geografi for at finde ud af, hvor de forskellige asylcentre ligger.

”Forleden kom en asylansøger, der havde fået at vide, at han skulle videre til et asylcenter i Hasle. Jeg fortalte ham, at Bornholm er en dejlig ø, hvor mange holder sommerferie. Jeg forsøger altid at fortælle om alt det positive, for det tror jeg, asylansøgerne har brug for at høre,” siger Karen Hilbrands.

Det vigtigste er at lytte
Campingvognen har to små blomstrede sofaer omkring et lille brunt bord. I de små skabe ovenover gemmer campister normalt kopper og tallerkner. Men i den ombyggede campingvogn rummer skabene foldere om asylproces og menneskerettigheder.

Inger Hansen er informationsvognenes anden frivillige, og hun fortæller, at det især er praktiske ting i dagligdagen, som asylansøgerne har brug for hjælp til i starten.

”Asylansøgerne har brug for nogen, der har tid til at lytte til dem, og til det, der bekymrer dem,” siger Inger Hansen, der er pensioneret projektleder.

Uden for informationsvognen stopper et par mænd op. En af dem tager sin mobiltelefon frem for at vise et foto af sine to børn, som stadig er i Syrien. Men der går kun et par minutter, så triller tårerne ned af hans kinder, og han går hurtigt sin vej igen.

De frivillige bliver klædt på til opgaven
Inger Hansen kan godt lide at møde mennesker fra andre kulturer. Som oftest ser hun kun asylansøgerne en enkelt gang, inden de forlader modtagecentret.

”Folk er kun på gennemrejse i modtagecentret, og nogen gange tænker jeg på, at det kunne være dejligt at vide, hvordan det senere går dem,” siger Inger Hansen.

”For en uge siden kom et ægtepar fra Aleppo i Syrien for at høre, hvor de kunne søge arbejde. De var begge ingeniører og ville gerne have et arbejde så hurtig som muligt. Det kunne være interessant at vide, om det lykkes for dem at få et arbejde her i landet,” siger Inger Hansen.

Det er en flok af frivillige, der på skift bemander informationsvognen. Røde Kors klæder dem på til opgaven inden start. Efterfølgende mødes de frivillige en gang månedligt for at drøfte, de særlige problemstillinger, de har stået overfor. Der er også altid en kontaktperson, som de kan ringe til, hvis der opstår en situation eller kommer et spørgsmål, de ikke ved, hvordan skal håndteres.

Kunne du tænke dig at blive frivillig i asylarbejdet? Læs mere her.

Mødet mellem mennesker - frivillighed
Karen Hilbrands er pensioneret lærer. Hun meldte sig som frivillig, da de første større grupper af flygtninge krydsede grænsen til Danmark.

”Som befolkning spiller vi en vigtig rolle, når så mange kommer hertil. Jeg tror, at mødet mellem mennesker er en vigtig brik for, at asylansøgere skal føle sig velkomne her i landet,” siger Karen Hilbrands.

Hun har også valgt at være frivillig i Røde Kors, fordi hun mener, organisationens neutralitetsprincip et godt udgangspunkt i arbejdet.

”I Røde Kors møder vi asylansøgere som de mennesker, de er, og vi skal ikke tage stilling til den konflikt, de er flygtet fra,” siger Karen Hilbrands.

Venlige danskere
Når mørket falder på, og lyset bliver tændt, ligner campingvognen en hyggelig café ved Middelhavet. Det får fire syriske kvinder til at finde vej til campingvognen. De sætter sig ved de små borde i forteltet. Inger Hansens hjemmebagte brunkager og vaniljekranse bliver budt rundt, og de livlige kvinder gestikulerer, at kagerne smager godt.

”Vi kunne egentligt godt gøre brug af en tolk, men jeg synes, det direkte møde mellem mennesker er det vigtigste. Hvis vi ikke helt forstår det, der bliver sagt, må vi benytte fagter, så vi kan gøre os forståelige,” siger Inger Hansen og fortsætter:

”Vi er et af de første venlige møder med Danmark og danskerne.”